Blog Rasmi

SMK Lepar Hilir

Pages

Tuesday, March 05, 2013

SEJARAH SMK LEPAR HILIR GAMBANG KUANTAN

SEJARAH SMK LEPAR HILIR GAMBANG KUANTAN



SEJARAH SMK LEPAR HILIR
 


Sekolah Menengah Kebangsaan Lepar Hilir atau nama ringkasnya SMK Lepar Hilir, merupakan sebuah Sekolah menengah kebangsaan yang terletak di Jalan Lepar 1 Gambang.


Pada 2009, Sekolah Menengah Kebangsaan Lepar Hilir memiliki 460 pelajar lelaki dan 471 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 931 orang. Ia mempunyai seramai 69 orang guru.2009

SMK Lepar Hilir dibina pada tahun 1989 di Felda Lepar Hilir 01 di bawah projek Bank Dunia.Perbelanjaan keseluruhan pembinaannya berilai hampir RM 2 juta.SMK Lepar Hilir dibina di atas kawasan seluas 28 ekar.Pada permulaannya kemudahan fizikalnya terdiri daripada blok bangunan A,blok bangunan B,sebuah bengkel KH,sebuah kantin dan 3 buah rumah guru.


 

Walaubagaimanapun,hasil daripada peningkatan jumlah pelajar dan guru, 2 buah blok bangunan lagi telah ditambah termasuk sebuah blok bangunan makmal sains.Pada masa ii sebuah bengkel khusus untuk subjek ERT sedang dalam pengubahsuaian.


Sekolah juga berasa amat bertuah kerana mendapat sebuah dewan yang dinamakan Dewan Bestari.Kompleks Perumahan Guru yang legkap juga telah memberikan kemudahan tempat tinggal yang selesa kepada guru-guru.


Sewakatu sekolah mula dibuka pada 1 Disember 1990,terdapat hanya 8 orang guru,2 orang pekerja am/tukang kebun,seorang pembantu makmal dan seorang pembantu tadbir.Tn Haji Abd Razak Bin Mohamad selaku GPK 1 telah memangku jawatan pengetua,Pn Norihan Bt Busthaman sebagai GPK HEM dan En Kamaruzzaman Bin Kamdari sebagai GPK Ko-kurikulum.


Setelah 16 tahun penubuhannya jumlah guru telah meningkat kepada 66 orang dengan 2 pembantu tadbir,4 orang pembant am rendah,5 orang pembantu rendah am,4 orang pembantu makmal dan seorang pembantu sambilan.


Kemasukan pelajar pertama bagi tingkatan satu yang sebelumnya belajar di SK Lepar Hilir 01,02 dan 03 seramai 110 orang.Pertambahan bilangan pelajar menyebabkan mulai tahun 1994 persekolahan dijalankan dua sesi iaitu sesi pagi dan sesi petang.Penyelia petang yang pertama ialah Pn Norazna Bt Bakri.


 Mulai sesi persekolahan 1995/1996,sekolah menerima pelajar-pelajar dari SRJK (C) Gambang seramai 66 orang.Pertambahan bilangan dari setahun ke setahun membolehkan gred sekolah dinaikkan ke gred A iaitu pada 1 November 1997.


Pada tahun 2005 bilangan pelajar telah bertambah ke 1135 orang.Setelah mendapat 2  blok bangunan baru sekolah telah berupaya dijalakan pada sesi pagi sahaja.


Sumber; Wikipedia
dan Majalah SEMILIR Edisi 2012






0 comments:

Post a Comment